Teatrielamus

Käisin eelmisel reedel Draamateatris esietendusel, mängiti Indrek Hargla kirjutatud ja Hendrik Toompere juuniori lavastatud „Wabadusristi“. Ütlen kohe välja, et see avaldas mulle sügavat muljet. Kogu tükk, nii Hargla tekst, Toompere lavastus kui näitlejate trupp.

 Draamateater

Pilt pärineb lehelt: http://www.draamateater.ee/

Ootasin, et ehk ilmub lavastuse kohta sel nädalal rohkelt arvustusi, kolmapäeval tõepoolest Päevalehes üks lugu oli, aga eeldasin, et kirjutatakse rohkem. Arvustajaks ega kriitikuks ma ei hakka, aga mõned oma muljed panen kirja.

Tahangi kõigepealt kiita ja tänada Indrek Harglat, kes on teinud ära suure töö. Olen seni lugenud tema keskaegseid kirjutisi, mis on kaasahaaravad ja põnevad, laiahaardelise fantaasialennuga. Aga ma ei teadnud, et ta kirjutab nii elavalt ja tõetruult ka lähemast ajaloost. Kindlasti ei saanud sellist näidendit kirjutada ilma tunde arhiivis veetmata, dokumente ja kirju läbi töötamata või ajaloolastega konsulteerimata. Mulle rääkis Jüri Kuuskemaa, et ka tema on kunagi kirjutanud Kanutiaia noortemajas (Aia tn 4) asunud Centumi klubist, aga Hargla on läinud kaugemale. Ta on sinna majja ja klubisse sisse kirjutanud elavad tegelased, inimesed, kes juhtisid ja tegutsesid Eesti Wabariigi juhtkonnas 1924-40. Karakterid on tõetruud. Olen ka ise ju ajaloolase taustaga ja lugenud selle ajastu kohta palju. Aga mind üllatas Hargla detailitäpsus ja julgus näidata toonaseid riigijuhte inimestena. Oma nõrkuste, veidruste, iseloomude, sõltuvuste ja tõekspidamistega. Vaheajal ütles mu kaaslane lühidalt – selle etenduse järgi jääb mulje, et tookordsed, seni pigem inglitena kujutatud riigijuhid, olid isegi suuremad sulid kui praegused. Ilmselt tavavaataja võib nii mõelda küll. Kuid jah, eks igal ajastul on omad seadused ja õigusloome, mille järgi talitada. Mina nii üheselt poliitikuid hukka ei mõistaks, ei toonaseid ega praeguseid.

Hendrik Toompere juunior ütles ühes intervjuus, et: „ühe kultuuri, maailmavaate sees korduvad ikka samasugused poliitilised käigud, tekivad mustrid ja kordumised“. Hakkasin mõtlema, et sarnasust toonaste aegadega on tõesti palju.

Näitlejad olid hästi valitud. Ain Lutsepp läks Pätsu kehastades nii hoogu, et vahepeal oli natuke raske diktsioonist aru saada (istusin eelviimases reas), aga minu meelest andis see etendusele isegi juurde, sest nagu ütlesin, oli Lutsepp rollis nii sees. Veiko Märka tabas oma arvustuses toredalt Uukkivi kehastatud Laidoneri, et ta oli justkui etenduse „väike päike“. Jah, ta eristus teistest ka kostüümi poolest ning tema teravatesse väljaütlemistesse oli pikitud justkui absurdihuumorit, mida teiste tegelaste puhul nii otseselt ei rõhutatud. Esimeses vaatuses olin algul natuke ehmunud balli ja ööelu stseenidest, aga siis sain aru, et lavastaja oligi need tantsud ja peod kujutanud meelega groteskseks. Toomaks poliitilise sisu kõrvale ka tõelist seltsielu, öist möllu. Kui Toompere mõnede lavastuste puhul olengi märganud, et ta kaldub aeg-ajalt liialt sürrealismi (eriti klassika tõlgenduste puhul), siis selles etenduses oligi vist ainult balli stseen nii „temaliku käekirjaga“. Minu arvates oskab Toompere neid Eesti asju hästi teha, Viinistu omaaegsed kunstnike tükid olid ju ka selle tõestuseks.

Tugevast trupist võib eraldi välja tuua veel Uku Uusbergi noore poliitilise politseiagendi rolli. Ta oli innukas, täitis käsku risti ette löömata ja ta suutis mängida seda rolli nii, et noore, alles kujunemata isiksuse kõhklused ja kahtlused ei paistnud välja. Näha oligi vaid innukus ja kuuletumine. Minu jaoks oli ta uus avastus. Kiitus siiski kogu hästi kokku mängivale trupile!

Soovitan Wabadusristi etendust kõigile, kellele pakub huvi ajalugu, poliitika ja üldse – Eesti asi. See on tükk, mis paneb mõtlema.

Rubriigid: Kõik. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Saad kasutada järgmisi HTML-i märgendeid ja atribuute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>