Arhiiv kuupäevade lõikes: 20. juuli 2011

Savisaar: avalikkusel on vaja pöörata rohkem tähelepanu pealtkuulamisskandaalile Suurbritannias!

Saatsin eile Eesti meediale kommentaari pealtkuulamisskandaali laienemisest Suurbritannias. Nagu ootasingi, ükski ajaleht ega muu meediaväljaanne ei söandanud seda kasutada. Meil ei ole ju kombeks avaldada ebameeldivaid uudiseid, eriti kui need puudutavad meediat ennast.  

Rupert Murdoch hädas (foto pärineb lehelt:  Google.ee)

 

Tegelikult aga pealtkuulamisskandaal alles kogub hoogu. Sagedasem võrdlus on Watergate´ga, kuid näiteks Watergate ei ulatunud ühest riigist väljapoole, Murdocki impeeriumi lahkamine on aga juba uurimise all lisaks Ühendkuningriigile ka USA-s ja küll laieneb veelgi. Muide pole juhus, et USAs üritavad vabariiklased uurimist summutada, kuid nad pole õnneks võimul.

Suurbritannias hoiti ära see, mis Eestis on juba käes. Murdockite soovile omandada Briti suurimas eratelejaama BSkyB kogu aktsiapakk (seni oli 40% vähemusosalus) oli algselt toetus ka peaministri ja tema partei poolt, kuid erameedias ja opositsioonis tekkis sellele piisav vastukaal (kõneväärset skandaali ei puhkenud kui valitsus kärpis eriti karmilt avalik-õiguslikku  BBC-d, mis toimus kogu erameedia rõõmuks. Löömaks läks siis kui tekkimas oli liiga suurelt domineeriv erameedia grupeering, kus lehtedele oli lisandumas täisosalus telejaamas). Eestis pole see võimalik, sest valdav osa erameediast moodustab de facto ühtse ärilis-poliitilise konglomeraadi. Eesti Meedia, mida juhatab Mart Kadastik ning Ekspressgrupp, mis kuulub Hans Luigele on ühise suurima tabloidi ning ajakirjade grupi ja ka postiettevõtte omamise läbi äriliselt liitlased, poliitiliselt toetab esimene Reformierakonda ja teine IRLi, kes mõlemad on praegu valitsusparteid. Grupeeringusse kuulub Kanal2 de jure ning TV3 de facto.  

Saareriigis mõistetakse meedia ja politsei läbipõimumine üheselt hukka. Kogu Scotland Yardi juhtkond oli sunnitud tagasi astuma kui ilmnes, et nad olid palganud lehemehi, kes olid sunnitud lehetöölt lahkuma kui sattusid pealkuulamise ilmsikstulekuga avalikkuse kriitika alla. Needsamad ajakirjanikud olid varem maksnud politseile eksklusiivse info eest.

Kahjuks on meil politseireporterite ja politsei ristkasutus laialt aktsepteeritud. Nii nagu Suurbritannias on ajakirjanduse ja politsei sõltuvus ka Eestis kahepoolne, kuid meil peetakse seda lubatavaks, demokraatlikes riikides aga mitte. 

Eile olid isa-poeg Murdockid kutsutud aru andma Briti parlamendikomisjoni ees, lisaks neile pidid seal olema ka teised asjaosalised. Niisamuti toimub see kõikide teiste suuremate skandaalide puhul, kuhu on segatud valitsusringkonnad.  Meil ei ole Eesti parlament suuremates skandaalides kunagi mingit rolli omanud. „Võib-olla pole Eesti Suurbritanniaga võrreldes  de facto parlamentaarne riik,“ oletasin oma kommentaaris.

Juhtum pealtkuulamisskandaali kinnimätsimisest Eesti meedias on nii tavaline, et võib-olla ma polekski pidanud sellest kirjutama. Näiteks viibis nädala algul Tallinnas USA üks tuntumaid IBM asjatundjaid dr Barbara Simons, kes korraldas siin avalikke loenguid ja esines ka Tallinna Televisioonis. Õukonnameedia jaoks teda olemas ei olnud ja nii jäidki paljud inimesed selles küsimuses puudulikult informeerituteks. Küll on hea, et on olemas Tallinna Televisioon ja linnameedia, kes suudavad niisuguseid asju paremini tähele panna ja ka uudiseid rahvani tuua.

Rubriigid: Kõik | 8 kommentaari